måndag 14 mars 2011

Middagstips!

Ibland, ja väldigt ofta, lider jag av total idétorka när det gäller mat. Då passar det så bra när man läser någon blogg eller tidning med enkla tips på goda middagar. Nu tänkte jag dela med mig av ett som faktiskt, just idag, visade sig bli två ;)
Först tar jag de grönsaker jag för stunden har i kylskåpet och oftast återfinns dessa där. Det fungerar med både frysta och färska grönsaker men ett måste är någon sorts lök. Ibland har jag även potatis, palsternacka eller gul lök i men dessa fyra har blivit min favoritblandning! =)

1 st röd paprika
1 fpk färsk broccoli
3 st morötter
7 cm purjolök
Efter att jag sköljt och skalat grönsakerna kör jag dem i hushållsassistenten, delen med knivar i botten. När grönsakerna är riktigt sönderhackade smälter jag två matskedar smör i en kastrull och häller sedan i 

ca 1,5 msk currypulver

Därefter häller jag i hacket och steker det i curryn en liten stund för att sedan hälla på vatten efter behov. Jag tycker om tjocka soppor men vill du ha den tunnare häller du på mer. Därefter kryddar jag med

1 st grönsaks fond du chef  
salt och peppar
mer currypulver om du vill ha mer smak

Sist men inte minst häller jag i 

1dl imat (el. grädde)
MUMS! Nu är det bara att servera!

Idag stekte jag ett paket bacon, kryddade den, hällde på lite imat och därefter soppan som var kvar sedan helgen. Sedan kokade jag pasta till och serverade den som pastasås. Det var också supergott!

Smaklig måltid! =)









3 kommentarer:

  1. Tack för tipset ska beprövas...;-)

    Tänkte höra om jag får lägga till dig i min lista på bloggar jag läser?? =)

    SvaraRadera
  2. Jag har smakat och den är fantastiskt god din soppa! Kram mamma

    SvaraRadera