tisdag 15 mars 2011

Bye bye gips!

Idag var jag och stortjejen på lasarettet för att ta bort hennes gips (igen!). 
När det var klart besökte vi ögonmottagningen. Under 4-års kontrollen visade dottern tecken på nedsatt syn trotts upprepade försök vid olika tillfällen. Vi hann inte mer än in förrän dr. Viola bett mig ta dottern i famnen och påbörjat undersökningen. Nästa sekund bad hon mig lägga dottern i famnen och sedan droppade hon vätska i hennes ögon. Dottern hann inte reagerade och försökte protestera först efteråt, vilket resulterade i skratt då hon insåg att det redan var klart! Det märktes att hon var van att ta emot barn och det var så skönt att prata med någon som tog kommandot. 

Och resulatet av undersökningen blev ett gäng...
som fick följa med hem från byns optiker. Nu ska vi välja ut ett par bågar som passar damen men det har hon, enligt egen mening, redan gjort. Vill dock försöka vara med och påverka lite =)Egentligen tycker de (på ögonmottagningen) att barn inte ska ha denna modell på glasögonen utan att de ska vara runda. Optikern tyckte dock att det viktigaste var att barnet gillade dem, då skulle det bli lättare att motivera barnet så att glasögonen ständigt sitter på. Det köpte jag direkt och överlämnade därmed valet av modell till lilltjejen. Valde lite dyrare glas som är tunnare, okrossbara och uv-skyddande vilket kändes självklart. 
Har någon några bra tips att ge när det gäller val av glasögon? Jag är ute på helt nya områden här och känner mig väldigt osäker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar