söndag 20 mars 2011

Lördagsfilmer

Lördagen började med en brakfrukost, ägg och bacon, pannkaka, juice, smörgåsar, yoghurt...ja,allt du kan tänka dig. Vi skulle nämligen iväg till badhuset och planen var att alla magar skulle hållas mätta under detta besök. Naturligtvis var matsäcken packad med god fika som skulle locka till pause från plasket. Det var mycket folk men otroligt roligt! Lillkillen trivdes bäst vid fikabordet och med leksaker på "säker sida" av bassängkanten. Storasyster tycktes dock ha levt ett liv som vattendjur innan detta. =)
Efter besöket på badhuset var alla ganska trötta och när lunchen ätits upp tittade jag och storasyster på Planet 51 medan lillkillen sov och maken började städa. Den var jättebra och rekommenderas av oss.
På kvällen skulle jag och maken slappa framför tv:n då vi insåg att det inte fanns några program på tablån som lockade. Vi valde då att hyra
Filmen riktar kritik mot synen på jämlikhet i den svenska skolan. Om den är överdriven eller inte kan jag inte säga eftersom jag inte går i skolan själv men mycket kände både jag och min man igen från vår egen tid i grundskolan. Även om filmen var lite övertydlig tyckte jag att den var mycket bra och jag bär den liksom med mig idag. Jag är ju mor till en dotter som faktiskt står på gränsen till att gå in i denna värld, skolvärlden, och känner mig kanske ännu mer "berörd" av detta. Och nog är jag övertygad om att de könsroller som fanns på min tid fortfarande lever kvar. MEN av egen erfarenhet vet jag också att många flickor uppfostras annorlunda idag. De tar för sig mer och tar plats i gruppen (även om det bemöts annorlunda än när killar gör detsamma) tycker jag att det är en bra förändring. Det finns dock en stor risk att flickorna, när de kommer upp till skolan, faller tillbaka i gamla mallar. Ja, ni ser, tankarna har vaknat och jag ska minsann tänka ännu mer på detta i rollen som mamma, både till en dotter och son. Jag tror inte att könet sitter i färgen på våra kläder utan formas av de förutsättningar och förväntningar våran omvärld ger oss. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar