fredag 4 mars 2011

Dagens rätt!

Man vill sina barn allt gott i livet och att allt ska "gå vägen" under livet gång. Man ska tala om rätt och fel och guida dem, så gott man kan, genom tankar och funderingar. 


Jag tittar ibland, då tid finns, på "16 and pregnant" på MTV och tycker det är så bra (ja,ja,jag skäms lite=)) Eftersom dottern ibland finns med i, omkring, och över soffan i sin lek, samtidigt som jag tittar på detta. Jag brukar skoja med min man att det är för hennes skull jag tittar på det, i förebyggande syfte! Ja, serien handlar om 16-åriga tjejer som blir gravida, tror på en strålande framtid och slutar ensamma och missnöjda med en bebis som inte bara gav dem den kärlek de längtat efter hela livet. 


Idag frågar så min dotter, "Mamma, när jag blir mamma, vad blir du då?" och samtalet är igång. Vi går igenom vad jag blir, vad pappa blir och vad lillebror blir. "Kommer du att blir ledsen i hjärtat när jag blir mamma?" frågar hon sedan. Jag ser genast chansen! "Kära du", svarar jag. "jag kommer att bli så glad den dagen jag blir mormor. Men först ska du ju gå i skolan i många år, upptäcka världen och få ett jobb. Sedan ska du hitta en man och gifta dig med honom. Sedan är det kanske dags för barn" (Men eftersom hon inte kommer att få date:a innan 25 kommer det och dröja. Men det avslöjar jag naturligtvis inte!) Och naturligtvis får jag inget svar (Hon är ju bara 4 år :)) Så går eftermiddagen,lekarna avlöser varandra och så kommer det, det jag inte trodde hon att förstod. "Mamma, jag ska få en bebis i magen! ...men först ska jag gifta mig!" 


Härligt! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar