fredag 6 maj 2011

Uuuuh!

Var det någon som läste detta i Falu Kuriren igår? En kvinna är ute i skogen för att plocka lingon då hon upptäcker en fluga som hovrar framför hennes ögon. När hon tittar på den sprutar den plötsligt en stråle i hennes öga och det svider till. Hennes dotter tittar efter  och ser hur det kryper runt små vita larver i ögat!!!  De går inte att sköljas bort eller plockas bort med fingrarna men med hjälp av örontops lyckas hon få ut 25-30 larver!


Fy f-n vad vidrigt! Jag tillhör den skaran av människor (kvinnor??) som tar till flykten, skrikandes dessutom, när en humla, geting eller annat flygfä stirrar mig argsint i ögonen (men naturligtvis inte när barnen ser!!! ;)). Detta var tydligen en humleliknande fluga som heter Älgens nässtyng som har spridit sig söderut. Normalt sett använder den älgen som sitt värddjur då den sprutar in sina larver i älgens näsborre. Men den kan ta miste på det och ett öga... tydligen! 


Ja, jag kommer då varken att skrika mindre eller fly långsammare denna sommar! =)

2 kommentarer:

  1. Visst var det äckligt! Jag har funderat på det ända sen jag läste det. Hua...
    Jag har aldrig varit rädd för humlor och bin och jämt sagt till barnen att dom inte är farliga. Men nu vette sjutton hur sommaren kommer bli... :/

    SvaraRadera
  2. Nu har jag kommit på det... solglasögonen på hela sommaren! =)

    SvaraRadera