onsdag 9 januari 2013

Klöbb

När barnen är hos mormor beställer de alltid favoritmaten, klöbb. Det är så att det är just hos mormor de får den maten. Vi vuxna kan också äta det men det har blivit just det, "mormor mat", inget vi gör hemma. Nu har smågrynen varit sjuka i snart en vecka och under den tiden har de nästa inte fått i sig någon fast föda så när de idag beställde klöbb var saken klar. Var dock tvungen att störa mormor på jobbet för att få receptet. Barnen åt mer än de gjort på länge så jag tänkte dela med mig av receptet ifall det kan hjälpa någon mer desperat förälder där ute som lockar barnen med all möjlig mat för att få dem att äta.

Till ca 20 klimpar:

1 ägg
1,5 dl vatten
Mätta med vetemjöl tills smeten blir riktigt tjock men fortfarande en smet.

Koka upp en buljong (jag blandade grönsaksbuljong och köttbuljong) och klicka i smeten med hjälp en tesked.

Stora E brukar äta messmör eller sirap till medan lille e bara vill ha en klick smör. Själv tycker jag om den lite matigare varianten med stekt lök och bacon som tillbehör. Men jag vill alltid ta en sista klimp tillsammans med en röra gjort på bregott och sirap.

Hoppas det smakar!

1 kommentar:

  1. Vilken tur att det finns klöbb aå att mina ssjuka barnbarn får något i magen :) Kram mormor

    SvaraRadera