lördag 22 oktober 2011

När är man tant?!

Inte helt obefogat fick jag frågan efter förra inlägget; När är man tant? Ja, förmodligen finns det ungdomar som tycker att jag är tant med mina 31 jordsnurr men frågar du en jämnårig vän skulle man förmodligen inte få samma svar. Kanske är det när du börjat läsa veckotidningar ;) eller när du fått barnbarn... Tror du att damen med rullatorn framför dig i kön på apoteket känner sig som en tant eller är det en definition av en kvinna över 70?
På Wikipedia kan man läsa 
"Tant är ett tilltalsord som traditionellt användes särskilt av barn till kvinnor i 40-årsåldern och uppåt. I vardaglig betydelse avser ordet en kvinna i medelåldern eller uppåt."
40!!! Då är det inte långt kvar och det kan ju förklara en del! Som varför jag börjat läsa veckotidning och gärna skulle vilja lära mig bugga och sticka. Eller varför jag säger "ikväll ska jag ut med kollegorna" när jag menar middag och två glas vin på hotellet. Eller varför det idag känns som att jag stannade kvar mycket längre än till 23 och beställde in betydligt fler vinglas än de två jag faktiskt drack. Då är jag tant, men...nej, kom tillbaka med frågan om en sådär 40 år, då kanske jag erkänt mig...tant!


Vad säger du, är du en tant?! =)

1 kommentar:

  1. Oj,då kallade mig precis tant i ett annat inlägg.Ja,ja det får jag leva med.Har funderat på det där,det är kanske upp till var och en hur man är,hur man tar till sig saker,hur social man är.Att man inte stannar liksom.Men tanter i mina ögon är oftas gulliga och snälla,kanske med grått, rullat hår och rullator. Kollegan

    SvaraRadera