måndag 4 februari 2013

Fröken Svan

När jag gick i grundskolan var längdskidåkning ett moment av gymnastiken och vad jag minns något vi plågades med hela vinter. Riktigt så länge var det kanske inte men tycker man inte om längdskidåkning och tvingas till det år ut och år in både på långturer och timmeslånga lektioner så är det lätt så man minns det. Minns speciellt en friluftsdag i högstadiet då jag och bästisen hamnat så långt efter på långturen att en skoter fick komma och hämta hem oss innan mörkret var ett faktum. Jag har inte, med undantag för en tidig 30-årskris då jag skulle åka kortvasan och tränade max 1 km för att sedan bli gravid och anse mig handikappad nog att avstår i vecka 10, stått på skidor sedan dess. 
Förra veckan när vi satt i bilen påväg hem från fritids deklarerar 6-åringen att hon tänker sluta skolan. Livrädd för att något hänt frågar jag varför och får till svar att fröken berättat att de ska åka längdskidor och att 6-åringen absolut inte tänker genomföra den aktiviteten. 
Jag berättade för den lilla damen om mina egna erfarenheter av skiten men för att inte överdriva eller föra inställningen vidare gjorde jag klart för henne att man måste genomföra en hel del saker i livet som man egentligen tycker är tråkigt men att det kan bidra till att det roliga känns ännu roligare. (JoDaa, ibland bara kommer det! ;))
Eftersom min dotter växer upp i en by där de flesta har ett par skidtights hängande i garderoben, insåg jag i denna stund att det var dags att bryta cirkeln. Jag gav henne därför förslaget att jag kunde följa med henne och träna på sportfältet. På så vis kanske inte skolturen skulle verka allt för skrämmande. 

Ikväll har jag därför, i sällskap av hela lilla familjen, följt 6-åringen hela fem varv runt stadion och hejat, hejat, hejat! 

Jag förstår fortfarande inte varför längdskidor är ett måste i skolan. Varför måste inte alla spela golf på sommaren när alla måste åka längdskidor på vintern?! Ja ja, jag vet. Jag har alldeles för många år kvar på grundskolan för att börja gnälla redan nu. ;)

Min 6-åring, hon somnade iaf sliten och trött efter kvällens motion och vet ni...hon längtar tills imorgon då hon ska få åka skidor igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar