tisdag 7 februari 2012

Hur var det egentligen?

I morse när jag åkte till jobbet lyssnade jag på "Äntligen morgon" där man pratade om programvärdarnas upplevda kylrekord. Anders Timell berättade då om en upplevelse från när han var liten. Han hade tillsammans med sin bror besökt Trysil och kyrkan där.  Det hade under denna period varit så kallt att man inte kunnat gräva ner de döda utan lagt ut kistorna på backen. Han berättade typ; Det var -30 grader och så kallt att det knäppte i liken.
Men åååå, tänkte jag för mig själv. Nu kommer alla 08:or (förlåt!=)) tro att det fungerar så i Norge. Ja, jag är trots allt uppvuxen i Dalarna och de fördomar som nått mig från människor ifrån huvudstadsregionen är många gånger mycket häpnadsväckande! =) 
Tanken på kistorna har iaf följt mig under dagen och självklart förstår jag att det är en påhittad historia men tillslut blev jag så osäker på mina tankar att jag var tvungen att googla det hela. Sökord: LIK NORGE KALLT. Hittade inget!
Då kom maken och frågade vad jag egentligen hade för mig (han såg sökorden på datorn) och jag förklarade mitt dilemma. Maken förklarade då övertydligt att DET-INTE-FANNS-EN-MÖJLIGHET-ATT-DET-SKULLE-KUNNA-VARA-SANT varvid han vrider på dator och skriver NORGE KISTA KALLT, inget resultat, NORGE BEGRAVNING KALLT, inget, NORSK BEGRAVNING KYLA, inget!!!


Så nu sitter vi här och förstår (SJÄLVKLART) att detta (ABSOLUT) inte är sant!!! 


Men varför sa han så och varför kan jag inte sluta tänka på det och kanske hörde jag för lite av inslaget då det bara tar 2 minuter till jobbet och tydligen är det inte smartare att berätta denna historia för en dalkulla än för en 08:a!?!  =) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar