söndag 30 januari 2011

Facebook-vänner

"Nej, jag är inte vän med henne". Jag har precis svarat en bekant på frågan om jag sett om X fått barn ännu eller inte. Jag är inte vän med henne... det låter ju jättekonstigt men jag menar naturligtvis på Facebook. Det här kommer jag på mig själv med att svara ibland när någon frågar något om en tredje person. Det är liksom som en ny måttstock i vänskap. Man har vänner och så har man Fb-vänner.


För mina "vänner" vill jag kunna visa lite kort, skriva allmänna inlägg som inte är för personliga och bli inspirerad och glad av deras inlägg. Självklart vill jag även ha "koll" på gamla vänners nya liv och läsa en och annan "nyhet". Jag tycker det är roligt med Fb, men funderar ibland på vilka jag valt att ha i min vän-lista. 
En gång när jag var på affären mötte jag en "Fb-vän", personen såg mig, men hälsade inte. Detta fick mig att åka hem och på en gång radera, inte bara denna personen, utan ytterligare några ytligt-ytligt bekanta flög bort i samma knapptryck. Kan man inte säga hej, är man inte min vän, varken "i verkliga livet" eller på Fb. I dag är det gamla bekanta, nyfunna vänner, familj och släkt som trängs i min skara på 189, men jag undrar fortfarande om jag verkligen har så många vänner?


För vad gör man med sådana man egentligen inte vill vara "vän" med men som man inte heller "kan" radera. Jag har tex en Fb-vän som bara kan skriva om sin och sina barns sjukdomar. "Läkartid för N" "Nu har Q inflammation" "Ont i huvudet och svullet ben"... Vem tycker att det är roligt att läsa om det? Vad vill min "vän" få fram? Jag är faktiskt otroligt sugen på att skriva "För ovanlighetens skull!". Men det törs jag ju naturligtvis inte för då skulle vi nog bli ovänner och jag rädd för att vi inte enbart skulle bli FACEBOOK-ovänner?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar