måndag 12 december 2011

Tomte - lucia - stjärngosse 1-1-1

Ja, nu blev det så att lille e gick till förskolan som tomte, tittade drömmande på lilla lucian bredvid och upprepade femtio ggr "har sån hemma" och satte sig vid fikat med bästa vännens strut på huvudet och stjärna i handen (ooops!;)).


Morgonen började med information angående fotografering av barnen. När man får sin förskoleplats får man skriva på ett papper där man tar ställning till om barnet får bli fotograferat av utomstående under verksamheten (så som ex. lucia mm.) eller inte. På avdelningen fanns föräldrar som inte godkänt detta och därför tilläts det inte. Jag antar att man sagt nej då det finns vuxna som inte tänker längre än näsan räcker och lägger upp bilderna på nätet.


Jag respekterar verkligen det beslutet men tycker självklart att det är jättetråkigt att detta tillfälle inte fick förevigas på bild. Hur roligt är det inte att titta på foton från sådana tillfällen när man själv var liten och känna igen gamla vänner från förr?! 
Men, jag har själv valt att inte publicera bilder på mina barn på nätet. När facebook var nytt skapade jag en grupp med vänner som fick se foton av barnen men dessa tog jag bort efter ett tag.  Det är ju svårt, om inte omöjligt, att bevara barnens anonymitet på facebook eller i en blogg. Det vi lägger ut på nätet kan aldrig försvinna! Alla gör vi våra val, detta är mitt!


Jag har vid några tillfällen tappat hakan då jag efter ex. föräldraträffar, både på och utanför bvc, kommit hem och funnit att oförståndiga vuxna lagt ut bilder på mina barn och inte nog med det, taggat dom till mig. Med namn och allt! 


Så jag förstår varför man som förälder tar beslutet att förbjuda helt, även om jag önskade att vi alla tog lite vanligt jävla vuxenförnuft och insåg att vi inte har rätt att på något vis lägga ut bilder på andras barn utan tillåtelse.


Nu har jag som tur var ett till luciafirande att besöka och i den årskullen stora E befinner sig har jag aldrig stött på kameraförbud så då ni, då ska jag klämma in lille e i ledet och jag tänker fota som f..n! Men dom bilderna min vänner/läsare... dom får ni aldrig se! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar